Čo vás asi prekvapí pri chudnutí

Ak sa vydáte na cestu chudnutia, miesto prejedania sa budete mať oveľa viac času na premýšľanie. Opísala som niekoľko myšlienok a situácií, s ktorými sa pravdepodobne stretnete. Čo vás teda možno prekvapí?

  • Aké malé porcie máte jesť. Ak je jedlo vhodného zloženia, budete aj z napohľad malých porcií dokonale nasýtení. Nebudete prejedení čo je vhodné, pravdepodobne vás ešte bude čakať tréning, a nebudete ani hladní. Ak sa hlad predsa len objaví, pri ďalšej porcii jedla budete vedieť, že máte pridať na objeme, ale nezvýšiť drasticky kalorickú hodnotu. Na tento účel sa hodí zelenina, menej sladké ovocie. Výbornou pomôckou pre rátanie koľko toho už zjete a koľko ešte môžete, je kalorická kalkulačka. Napríklad táto
  • Jednoduché jedlo je najlepšie. Po pár týždňoch (vo veľkej väčšine prípadov aj dňoch) sa akoby vaše chuťové poháriky na jazyku vyčistia a jazyk začne opäť skvelo fungovať. Bude rozoznávať aj jemné chute a vám budú stačiť menej dochucované jedlá. Dochutenie je samozrejme v poriadku, ak sa naučíte využívať čo najviac bylinky alebo pridávať malé množstvá „zakázaných“ pochutín (napr. majonéza), čím docielite zjemnenie, prepojenie ingrediencií. Využite týchto nepriateľov chudnutia v malom množstve na zatraktívnenie vášho diétneho taniera. Stane sa z vás taký malý šéfkuchár – dietológ, ktorého úlohou bude vymýšľať vždy nové chutné a zdraviu prospešné recepty. Nové preto, lebo zdravý svet je oveľa viac rozmanitý a kombinácií je nespočetné množstvo. Sezónne sa ponuka mení a kým všetky druhy zeleniny obtočíte, vždy budete mať na jedálnom lístku niečo iné.
  • Začne vás to baviť. Nový životný štýl, radosť z pokroku, objavenie nových chutí, radosť z cvičenia, noví priatelia a obdiv okolia. To všetko na vás čaká a postupne príde s dosiahnutím prvých úspechov.

Okrem toho tu mám ešte niekoľko praktických rád.

  • Neoplatí sa jesť dobroty. Koláčik aj malá čokoládka dodajú priveľkú energiu vzhľadom na dodané potešenie z tak malého kúska. Žalúdok bude prázdny a chudnutie znemožnené. Mnohokrát to nestojí za to. Doprajte si radšej ovocie, jogurt či ovocno-mliečny nápoj.
  • S olejom opatrne. Samozrejme olej a zdravý tuk potrebujeme, no až zarážajúco málo ho stačí nášmu telu. Často si pri naliatí oleja na panvicu neuvedomíme koľko veľa ho tam vlastne je. Preto pri oleji a tuku zbystrite pozornosť a radšej dvakrát vážte gramáž. Pri chudnutí postačuje 40-50g tuku na deň, nižšie veľmi nechoďte, aspoň nie často.
  • Zapisovať je nutné. Ono sa to nezdá, ale aj pri najvyššej možnej snahe jesť zdravo a diétne, máme tendenciu si nenápadne pridávať. Tu kúsok syra naviac, tu črpneme trochu viac v jedle „neviditeľného“ oleja, len pár gramov a chudnutie sa zastaví. Predíďte frustrácii zo stagnácie a minimálne prvé týždne, neskôr ideálne však aspoň z času na čas poctivo vážte jedlo a zapisujte.
  • Rodina a priatelia budú proti vám. Žiaľ je to väčšinou tak. Mnohokrát vás ani slovne nepodporia, pre babku či mamičku budete krásni aj tuční a nič také vlastne ani nepriznajú. Ak je vaša tuková zásoba dostatočne veľká na to, aby to „uvideli“ aj rodinní príslušníci, ešte stále vám budú hádzať kolená pod nohy vyváraním, vypekaním, nakupovaním jedla, ktoré sa neoplatí jesť. Chudnete predsa vy, nie oni. A že vás budú pomedzi diétne menu ponúkať ich dobrotami, s tým nikto nič neurobí a tento paradox nevyrieši.
  • Čas sa nájde. Času máme všetci málo a všetci rovnako. Možno práve vám sa zdá, že ho máte menej a neostane na cvičenie ani varenie. Na zábavu si však iste čas nájdete, veď kto by dokázal iba pracovať do úmoru. Spojte zábavu s „povinnosťami“ štíhleho človeka. Ak radi počúvate hudbu či pozeráte televíziu, dá sa pri tom navariť aj zacvičiť. Ak radi čítate, čítajte motivačnú literatúru pri chudnutí. Ak radi chodíte na prechádzky do nákupných centier, presuňte sa prechádzať von. Ak musíte nakúpiť, dá sa to vyriešiť aj donáškou potravín, alebo nakupovať premyslene, aby jedlo vydržalo na pár dní. Tak stačí ísť nakúpiť raz, maximálne dvakrát v týždni. Ak radi fejsbúkujete, treba zvážiť či je to viac ako radosť z nového ja, ktorým sa budete môcť pochváliť o nejaký čas trebárs aj na sociálnej sieti.
  • Budete neustále myslieť na premenu, chudnutie, jedlo. Nie je na škodu zamestnať svoju myseľ čo najviac v prospech motivácie v chudnutí. Predstavujte si sami seba v štíhlejšej verzii, čo budete nosiť, robiť, čo sa zmení. Možno si teraz netrúfnete vyzliecť sa do plaviek pred cudzími a potom to už nebude problém. Premyslite vopred svoje jedlo, aby ste plnili plán. Obklopte sa motivačným textom. Zapíšte si myšlienku, ktorú ste čítali, počuli, napadla vám a zaujala vás.
  • Nájsť spojenca nie je ťažké. Ak sa nenájde medzi ľuďmi, ktorých poznáte, nájdite nového spojenca na internetovom fóre o chudnutí. Ak nenájdete vo svojom blízkom okolí, pomôže aj motivácia na diaľku. Sledujte progres iných a určite vás nakopne motivácia. Výhodné je cviciť s niekym, ťahať sa vo dvojici či skupinke.
  • Knižnica bude plná chudnúcich kníh. Ak si zamilujete svoj nový životný štýl a pochopíte, že nejde o dočasnú diétu, pri ktorej stačí vlastniť jednu knihu sľubujúcu rýchly efekt, iste si radi vybudujete svoju zbierku kníh a tým brilantný úsudok v rámci stravovania/cvičenia. Budete vedieť čo nakúpiť, koľko zjesť, ako cvičiť a nebudete sa musieť pýtať iných. Vyvarujete sa tak množstvu chýb, ktoré vám nikto nepovie za 5 minút a nižšiu hmotnosť si udržíte s istotou.
  • „Diéta“ nemá koniec. Schudli ste a čo teraz? Mnohí si mylne myslia, že sa vrátia k starým návykom, k chrúmaniu čipsov pred telkou a tak podobne. Veď kilá sa zbierajú roky. U niekoho áno a u iného sa lepia aj rýchlejšie a nadváhu dosiahne už v detstve. To je z pohľadu dlhodobej štíhlosti v podstate jedno. Celkom istotne však, kto raz zhodí desiatky kíl, alebo čo i len päť, bude túto nižšiu váhovú hranicu už musieť udržiavať zdravou stravou a pohybom.

Držím palce, aby sa vám darilo. Ak máte skúsenosti s chudnutím, podeľte sa o ne v diskusii.

1 komentár

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *