Category Archives for "tehotenstvo"

Mýty tehuliek a snažiliek . Poznáte ich?

Ako je to so “zaručenými” radami a informáciami, ktoré po celé generácie kolujú medzi tehuľkami, ale aj snažilkami? Ktoré z nich sú pravdivé a ktoré nie? Na nasledujúcich riadkoch si objasníme tri najčastejšie z nich.

Jeden malý drink je v poriadku

Pravda! Ak máte rodinný žúr a v rámci prípitku máte chuť na malý pohár sektu, pokojne si nalejte. Obavy a strach o zdravie malého v brušku nie sú opodstatnené. Samozrejme: “přiměřeně”! Reč je len o jednom malom drinku (ideálne tak štvrťke štandardného pohára vína) a naozaj len výnimočne. Pokiaľ by to bol jeden pohárik sem, zajtra ďalší pohárik tam, nehovoriac o viacerých “zdraviciach” naraz, už by to v poriadku nebolo. Riziko rozvinutia tzv. fetálneho alkoholového syndrómu po narodení vášho bábätka by bolo vysoké! Najlepšia je teda jednoznačne totálna abstinencia počas tehotenstva. Tŕpnuť strachom a hrôzou z toho, že z jedného symbolického prípitku dôjde k vážnemu poškodeniu zdravia plodu však rozhodne nemusíte!

Jesť treba za dvoch

Mýtus! Niekedy je potrebné veci povedať “natvrdo”, tak teda: tehotenstvo nie je zámienkou ani dôvodom na to, aby ste sa “vypásli”! Sem tam jedna-dve porcie navyše k obedu sú v poriadku, ale za dve osoby jesť naozaj nemusíte! Lekári odporúčajú počas gravidity zvýšený príjem energie o približne 300 kalórií (1255 kJ). To je asi tak jeden rožok so šunkou a vajíčkom natvrdo. Ani o gram viac! Ak si chcete zlepšiť svoj odhad energie prijatej zo skonzumovanej potravy, skúste sa chvíľu pohrať s kalorickou kalkulačkou. Samozrejme, určite urobíte dobre, keď počas tehotenstva zabudnete na úzkostlivé počítanie kalórií. Neodporúča sa to, pretože každý človek je jedinečný a unikátny je aj jeho metabolizmus. Nehovoriac o tom, že jedna tehuľka žije aktívne, druhá funguje naopak v lenivejšom tempe. Ľahko by ste sa teda mohli “podrátať” a nedostatočná výživa nie je iste nič, čo by ste chceli dať svojmu špuntovi. Najlepšia rada: jedzte toľko, čo pred tehotenstvom a  občas si k tomu zobnite niečo naviac. To úplne stačí.

Otehotniem, ak to “skúsime” 14 dní po menštruácii

Mýtus! Ide skutočne o jeden z najväčších omylov. Dokonca aj keby ste mali dokonalý 28-dňový cyklus, fungujúci s presnosťou atómových hodín – čo je ideálny stav, o ktorom môže drvivá väčšina žien iba snívať  – ani to by neznamenalo, že vaša plodnosť dosahuje svoj vrchol práve na štrnásty deň! Stačí, že cestujete, zažívate stres alebo ste chorá, a ovulácia bude načasovaná podľa vám neznámych princípov. Vyrátať čas ovulácie so stopercentnou presnosťou sa ani nedá. Ak chcete čo najprecíznejšie odhadnúť, kedy prichádzajú vaše plodné dni, skúste to so symptotermálnou metódou. Preštudujte si o nej niečo na webe – nie je to také jednoduché, ako sa zdá! Chvíľu vám potrvá, kým si ju osvojíte, ale stojí to za to! Ide skutočne o najspoľahlivejší spôsob odhadu plodného obdobia.

mamička 1

Ilustrácia Ľubica Balentová

Keď už materské mlieko nestačí

O tom, že materské mlieko je najblahodarnejší a najprirodzenejší spôsob výživy dojčiat niet dôvod pochybovať. Keď však váš špunt dosiahne vek približne päť mesiacov, je načase zaviesť doplnkovú nemliečnu výživu. Obsah živín obsiahnutých v materskom mlieku už totiž nie je preňho dostačujúci.

Detskí lekári odporúčajú začať s príkrmami popri dojčení (alebo podávaní mliečnych formúl) v období medzi 17. a 26. týždňom života. Platí pritom jednoduché pravidlo: pred 17. týždňom života je ešte priskoro, po 26. týždni už, naopak, neskoro.

A keď to ešte rozmeníme na drobné – nebojte, už tých čísel viac nebude – ak máte dostatok materského mlieka a prirodzene dojčíte, urobíte dobre, ak nemliečne príkrmy zavediete až v 26. týždni. Ak máte “cumlíkového” drobca a kŕmite ho mliečnymi formulami, v tomto prípade môžete začať s doplnkovou výživou už v 17. týždni.

Ak sa pýtate prečo, tu je vysvetlenie. Potvrdilo sa totiž, že pri výlučnom dojčení dieťaťa až do veku 6. mesiacov sa výrazne znižuje riziko infekcií. Jednak v tráviacom trakte, ale aj respiračných infektov.

Ak by ste ale zostali len pri materskom mlieku aj po šiestom mesiaci, váš cvrček by už mohol trpieť podvýživou. Chýbali by mu dôležité bielkoviny a železo!

V zásade, ak svojmu drobcovi “naordinujete” nemliečne príkrmy medzi 4. až 6. mesiacom veku, podporíte jeho zdravie. Na základe vedeckých výskumov dospeli imunológovia k záveru, že ak sa práve v tomto období do stravy pridajú možné alergény, ako sú napríklad rybí tuk alebo vaječný žĺtok, môže to znížiť riziko vzniku alergií v neskoršom veku aj v dospelosti.

Príjmom celkom nových zložiek potravy v intervale od 17. do 26. týždňa veku tak dieťaťu pomôžete k lepšiemu vývoju imunitného systému a máte šancu, aj keď nie stopercentnú, že ho ochránite pred alergiami. Tomuto obdobiu sa preto hovorí imunologické okno.

Vedeli ste, že…

S príkrmami určite “neexperimentujte” skôr, než vaše bábo dosiahne štvrtý mesiac! Výrazne by ste tým zvýšili jeho šance na rozvinutie obezity v školskom veku.

 

Web

Ilustrácia Ľubica Balentová

Tehotenstvo a čierny kašeľ? Pozor!

Ak ste v očakávaní nového či prvého prírastku do rodiny, určite sa oplatí, ak pri čítaní nasledujúcich riadkov spozorniete. Nejde totiž o málo, ale potenciálne až o život vášho novorodenca! Ohroziť ho môže čierny kašeľ, ktorý je momentálne v celkovej populácii na vzostupe.

Čierny kašeľ je ochorenie, ktoré spôsobuje baktéria menom Bordetella pertussis. Prejavuje sa silnými a početnými záchvatmi dráždivého kašľa, ktorý je vysilujúci, často spojený aj so zvracaním a premodrením. Záchvatov býva denne aj niekoľko desiatok a postupne u postihnutého nastáva totálne vyčerpanie.

Náš očkovací systém odporúča prvú dávku vakcinácie proti čiernemu kašľu vo veku troch mesiacov, následne v šiestom a dvanástom mesiaci a preočkovanie vo veku šesť rokov.

V prípade, že matka novonarodeného dieťatka nie je v dospelosti preočkovaná, a teda nemá protilátky proti tomuto ochoreniu (pretože účinnosť vakcíny s vekom klesá), nemôže ich preniesť na svoje dieťa.

Takéto dojča počas prvých týždňov života, kým nie je očkované a nemá v podstate žiadnu imunitu, je veľmi náchylné na toto závažné ochorenie.

Najčastejšie sa novorodenec, prípadne dojča, nakazí od najbližším príbuzných, vo väčšine prípadov od matky.

Čierny kašeľ je mimoriadne vyčerpávajúci aj pre dospelého jedinca a ak postihne novorodenca alebo dojča, nezriedka to končí tragicky. Podceňovať toto riziko sa naozaj nevypláca!

Väčšina populácie je proti tejto pliage vakcinovaná, ale keďže sa očkuje a preočkováva v detstve, v dospelosti je už hladina ochranných protilátok veľmi nízka.

Vzhľadom na to, že hranice sú otvorené, cestujeme pravidelne do zahraničia a momentálne sa presúvajú migranti z rozvojových krajín do Európy, dá sa očakávať ešte výraznejšie stúpajúci výskyt čierneho kašľa.

Vzhľadom na tento alarmujúci stav lekári odporúčajú očkovať tehotné ženy v treťom trimestri tehotenstva.

Po pôrode vďaka tomu bude mať dieťa od matky prenesené protilátky, ktoré ho budú účinne chrániť. „Pokryje“ sa tým obdobie až do prvého očkovania vo veku troch mesiacov.

Informujte sa u svojho praktického lekára o možnosti očkovania proti čiernemu kašľu. Život vášho drobca, ktorý je najzraniteľnejší práve v prvých mesiacoch života, za to stojí!

Dá sa otehotnieť, ak ste v strese?

Snažíte sa otehotnieť a nejde to. Milujete sa podľa plodných dní, lunárneho kalendára, Jonášovej metódy… Ovulačné testy, grafy bazálnej teploty a lady testery sú vaši najbližší (ne)priatelia… Skúšate všetko a stále nič… Vedeli ste o tom, že za vaším problémom môže byť aj psychika?

Stres je veľkým nepriateľom „snažiliek“

Jednoducho povedané, v strese neotehotniete. Prsty v tom majú hormóny. Stres totiž mení hormonálny profil tela. Keď prežívate príliš „hektické“ obdobie, zvyšuje sa vám v organizme hladina prolaktínu a kortizolu.

Prolaktín je hormón, ktorý sa vytvára v podmozgovej žľaze na podnety z hypotalamu. Keďže stimuluje tvorbu materského mlieka, jeho hladiny sú fyziologicky zvýšené v posledných týždňoch tehotenstva a počas dojčenia.

Prolaktín zároveň bráni dozrievaniu vajíčka vo vaječníku. Preto ak je jeho hladina stresom zvýšená, bráni ovulácii. A kde nedôjde k ovulácii, tam nemôže dôjsť ani k počatiu.

Kortizol je hlavný stresový hormón, ktorý sa vytvára v nadobličkách, ale jeho produkciu riadia hormóny z vyšších centier v hypofýze a hypotalame. Z nadobličiek je vylučovaný do krvi a pomáha nám zvládať záťažové situácie. V strese dochádza aj k zníženiu hladiny progesterónu, ktorý je pre úspešné počatie dieťatka nevyhnutný.

Keď sú hormóny antikoncepciou

Kortizol a progesterón majú spoločnú látku pregnenolon, z ktorej vznikajú. Časť kortizolu však vzniká aj premenou samotného progesterónu.

V prípade normálnej požiadavky tela na kortizol môžu nadobličky vytvoriť potrebné množstvo tohto hormónu bez toho, aby hladina progesterónu poklesla. Keď však nasleduje jeden stresový stimul za druhým, ide o chronický stres, počas ktorého sú nadobličky bičované k produkcii obrovského množstva kortizolu.

Vtedy ho už nadobličky nestíhajú vytvárať a na jeho produkciu použijú aj progesterón z krvi. V chronickom strese sa zo spoločnej látky bude vytvárať viacej stresového hormónu na úkor progesterónu a aj vytvorený progesterón sa bude premieňať na stresový kortizol.

To vysvetľuje, prečo je hladina progesterónu u chronicky stresovaných žien v krvi trvalo nízka a prečo vznikajú problémy s počatím. Progesterón je totiž nevyhnutný na pripravenie výstelky maternice na uhniezdenie a následne na výživu oplodneného vajíčka.

Jednoducho povedané, ak sa dlhodobo „nervujete“, budú vznikať stresové hormóny na úkor progesterónu, čo sa prejaví poruchou plodnosti.

Skúste prestať tlačiť na pílu

Ak teda chcete zvýšiť svoje šance na počatie, základom je odbúranie zbytočného stresu. Ak sa to čo i len trochu dá, upokojte sa a každý deň si vyhraďte priestor pre seba. Počas neho sa venujte relaxačným cvičeniam, či prechádzke v prírode.

V prípade potreby sa nebojte vyhľadať odborníka – psychológa. Môže vám pomôcť so zvládaním záťažových situácií a naučí vás, ako sa v správnej chvíli „vypnúť“, upokojiť sa a oddychovať.

A dôležitá „maličkosť“ na záver: aj každomesačné úporné úsilie o počatie dieťaťa a následné sklamanie vedú k postupne sa rozvíjajúcej úzkosti až depresii. Tá potom môže uzavrieť kruh, z ktorého je ťažké uniknúť. Čím viac sa o bábätko snažíte, tým nižšie sú vaše šance… Čím dlhšie takýto stav trvá, tým viac sa snažíte…

Želáme vám, nech sa vaša rodinka čoskoro rozrastie o ďalšieho člena.