Aká strava, taká pleť

Zdravie vašej pokožky ani zďaleka nezávisí len od toho, aké mydlo či krém používate. Dôležité je predovšetkým to, čo jete. Zloženie stravy výrazne ovplyvňuje rýchlosť (alebo pomalosť) starnutia vašej pleti.

Ženy stáročia používali niektoré potraviny ako kozmetických pomocníkov. Či už to boli masky z vaječných bielkov a olivového oleja, alebo krúžky uhoriek na oči, išlo takpovediac o liečbu zvonku. Pravda je však taká, že jedlo ktoré prijímame ústami má podstatne výraznejší vplyv na zdravie pokožky v porovnaní s čímkoľvek, čo si na ňu namažeme!

Aj keď mnohé vedecké štúdie naznačujú, že isté potraviny vám môžu pomôcť v zlepšení kvality pleti, najdôležitejšie je aj tak celkové zloženie stravy. A napríklad aj to, či máte optimálnu hmotnosť, alebo trpíte nadváhou.

Inzulínová intolerancia = rýchlejšie starnúca pleť

Ak ste totiž korpulentnejšia, než je všeobecne prípustný „normál“ a na vašom stole sa denne vyskytujú jedlá pripravované z polotovarov, biely chlieb, koláčiky a iné sladké potešenia, zmrzlina, občas aj nejaké dobroty z fast foodov, a naopak, chýbajú celozrnné výrobky a čerstvé ovocie a zelenina… Máte, žiaľ, vyššiu šancu, že sa u vás vyvinie ochorenie zvané inzulínová rezistencia, ktoré môže viesť až k cukrovke.

O čo v krátkosti ide: hormón inzulín, ktorého úlohou je „odomknúť“ bunky, aby sa do nich dostalo „palivo“ vo forme glukózy, pri tomto ochorení nepracuje tak, ako má. Následkom toho zostáva glukóza v krvi a nedostáva sa tam, kam patrí – teda do buniek. Okrem iných ťažkostí táto prekérnosť ničí aj vašu pleť! Neukáznená glukóza totiž vytvára v tele látky zvané produkty pokročilej glykácie (AGEs = advanced glycation endproducts). Ide o veľmi útočné voľné radikály, ktoré urýchľujú proces starnutia nielen vašej pokožky, ale i celého tela.

Voľné radikály poškodzujú inak zdravé bunky nášho organizmu procesom zvaným oxidácia. Ide o rovnaký proces, ktorý sfarbí šupku jablka dohneda alebo zmení farbu medenej mince z červeno-zlatavej na modro-zelenú. Čo asi tak môže urobiť s vašou pleťou? Keď na kožu nemiernou formou útočia voľné radikály, stráca elasticitu, rýchlejšie sa na nej tvoria vrásky a je náchylnejšia na poškodenie UV žiarením.

Zapojte do boja antioxidanty

Našťastie, príroda to zariadila tak, že do šíku boja proti radikálom sa postavili aj látky zvané antioxidanty. Tie im veľmi úspešne zabraňujú v ich skazonosnom diele. Neverili by ste, ale to, ako sa stravujete, vám dokáže doslova zachrániť kožu!

Vedci dokázali, že ľudia, ktorí jedia veľa ovocia, zeleniny a rýb, majú v staršom veku výrazne menej vrások, ako tí, čo do seba pchajú nasýtené živočíšne tuky, vrátane mäsa, masla a vysokotučných mliečnych výrobkov, bieleho pečiva a sladkostí.

Ak chcete vašu stravu upraviť tak, aby prospievala sviežosti vašej pleti, okrem všeobecnej zásady uvedenej vyššie sa ubezpečte, že v nej nechýbajú hlavne tieto živiny:

Vitamíny E a C. Štúdie potvrdili, že tieto vitamíny prispievajú k ochrane pokožky pred škodlivými účinkami slnečného žiarenia. Predovšetkým vitamín E. Najlepšie je prijímať ho v prirodzenej forme v strave, ale ak sa rozhodnete doplniť ho pilulkami z lekárne, treba myslieť na to, že nie je vhodné prekročiť dennú dávku 400 IU (medzinárodných jednotiek). Druhý z radu, vitamín C, je potrebný pre bezchybnú kolagénovú syntézu. Kolagén je bielkovina, vďaka ktorej je pokožka pevná a zároveň pružná.

Vitamíny E a C nájdete v týchto potravinách: rastlinné oleje, margarín, vajcia, ryby, celozrnné výrobky, citrusy, paradajky, paprika, kivi, brokolica, maliny, jahody, černice, zelený hrášok, listová zelenina.

Esenciálne mastné kyseliny. Ak budú vo vašej strave bohato zastúpené poly- a mononenasýtené mastné kyseliny, hlavne všade skloňované omega 3 a omega 6, zabezpečíte tým pokožke pomalšie starnutie a lepšiu odolnosť voči škodlivým účinkom UV žiarenia.

Kde ich nájdete: ryby (hlavne losos, sleď, makrela a tuniak), olivový olej, orechy, celozrnné výrobky.

Vitamín A: Tento silný antioxidant tvorí základ v zložení veľkého množstva kozmetických, ale i farmaceutických výrobkov obsahujúcich retinoidy (používajú sa na liečbu akné). Preukázalo sa, že čím vyššia je hladina vitamínu A v krvi, tým hydratovanejšia a jemnejšia je pleť. Vitamín A sa nachádza vo forme retinolu v živočíšnych produktoch a vo forme karoténov (plnia funkciu tzv. provitamínu A, ktorý sa v tráviacom trakte mení na vitamín A).

Bohatým zdrojom sú: pomaranče, červené a žlté ovocie, mrkva, batáty (sladké zemiaky), paradajky, olej z treščej pečene, brokolica, špenát, vajcia.

Rastislav Teplánský

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: